پرسشهای متداول
به هر میزان که محتوای ارسال شده به یک طرح کسب و کار استاندارد (Business Plan) نزدیکتر باشد بهتر است. حجم مطالب ارسالی برای ما اهمیتی ندارد بلکه پرداختن موثر به موارد کلیدی مانند نمونههای زیر اهمیت دارد:
- خلاصه طرح
- معرفی تیم و تشریح وضعیت تسهیم کار و سرمایه
- مسئله اصلی و وضعیت فعلی بازار
- معرفی محصول یا خدمت پیشنهادی
- رقبا و مزیت رقابتی کسب و کار شما
- تحلیل بازار
- معرفی مدل کسب و کار
- استراتژی بازاریابی و توسعه
- طرح مالی کسب و کار
- میزان سرمایه مورد نیاز و برنامه تیم پس از جذب سرمایه
- با یک جستجوی ساده در اینترنت میتوانید منابع مختلفی را در این خصوص پیدا کنید. کتاب «خلق مدل کسب و کار» اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیورنیز، یکی از منابع متعدد موجود در این خصوص است.
- موضوع طرح پیشنهادی در حوزههای سرمایهگذاری ۹گانه اعلام شده باشد.
- در صورتی که طرح پیشنهادی بازار بینالمللی داشته باشد، در ارزیابیها امتیاز بالاتری کسب خواهد کرد.
- طرح ارائه شده صرفا یک ایده خام نباشد. البته ایدههایی که در ارزیابی به محصول منتهی شوند و بازار مناسبی داشته باشند مورد پذیرش خواهند بود.
- تیم پیشنهاددهنده با شاخصهای کمی و ملموس، متعهد به اجرای طرح باشد.
- مسائل حقوقی و قانونی مانعی برای اجرای طرح نباشد.
- اولویت ما با پذیرش “تیم” و “محصول” به جای “فرد” و “ایده” است اما اگر خودتان اعتماد کافی را به طرحتان دارید، آن را ثبت کنید. قطعا بدون بررسی و صرفا به این دو دلیل، طرح شما رد نخواهد شد.
با توجه به اینکه فرآیند پذیرش در بخشهای مختلف مستلزم تبادل اطلاعات بین طرفین و تکمیل و اصلاح مستندات میباشد، نمیتوان زمان دقیقی را برای آن پیشبینی کرد. اما این زمان بیش از ۳۰ تا ۴۵ روز نخواهد بود.
ارتباط آزمایشگاه نوآوری باز مکو با شرکت مکو و گروه مپنا مزیتهای منحصر به فردی دارد مانند:
- توان مالی، فنی و پشتیبانی گروه مپنا
- بازار فعلی و کسب و کارهای موجود گروه مپنا
- ظرفیتها و فرصتهای موجود در گروه مپنا
- برند و اعتبار
آنچه در جلسات بعدی و نهایتا در کمیته سرمایهگذاری ارائه میشود در واقع نسخههای به روزرسانی شده و تکامل یافته طرح ارسالی اولیه است. تیم آزمایشگاه نوآوری باز در کلیه مراحل با رویکردی همدلانه در کنار شماست.
در صورتی که مایل به ثبت پرسش جدیدی هستید از صفحه “تماس با ما” پرسش خود را ارسال فرمایید.